KSIĄŻKI

W zdrowym ciele zdrowy mózg – Anders Hansen

6 kwietnia 2020

Książka „W zdrowym ciele zdrowy mózg” w całości poświęcona jest wpływowi ruchu na nasz mózg. Dowiemy się z niej, że wysiłek fizyczny podnosi nie tylko naszą sprawność fizyczną ale i umysłową. A najlepszą formą ruchu jest spacer, bieg bądź nordic walking. Hansen udowadnia w swojej książce, że już po 6 tygodniach aktywności fizycznej odczujemy pozytywne oddziaływanie ruchu na nasz mózg.

Autor co prawda nie odkrywa ameryki, jednak przypomina nam, co jest ważne, a o czym chyba zapomnieliśmy. Nasze obecne życie różni się od życia naszych przodków. Oni cały czas byli w bezustannym ruchu. Nie mieli aut – większość dróg przemierzali pieszo. Nie spędzali kilkunastu godzin dziennie przed ekranem. Byli silniejsi i sprawniejsi. A co za tym idzie, ich umysł lepiej pracował.

Pozwolę sobie zacytować Hipokratesa: „Jeśli jesteś w złym nastroju, idź na spacer. Jeśli nadal jesteś w złym nastroju, idź na drugi spacer”.

Mówiąc odpowiedni trening, autor ma na myśli ruch naprzemienny. To głównie taka forma ćwiczeń utrzymuje mózg w ciągłej sprawności. Lepiej też wtedy radzimy sobie ze stresem i poprawia się nam koncentracja. Co ciekawe szybciej przyswajamy wiedzę ucząc się na stojąco.

Badania pokazują, że im dłużej zachowujemy sprawność fizyczną, tym bardziej spowalnia się proces starzenia. Demencje można odwlec w czasie, nawet jeśli mamy ku niej predyspozycje genetyczne. To samo dotyczy alzheimera. Im więcej korzystnego dla zdrowia ruchu, tym mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania. Brzmi kusząco, prawda?

Lektura obowiązkowa dla każdego niedowiarka, który uważa, że to jest zbyt proste żeby było prawdziwe. Polecam również wszystkim rodzicom i nauczycielom. Na prawdę, nie potrzebujemy żadnych magicznych pigułek żeby się wyciszyć. Ewolucja odwaliła za nas kawał dobrej roboty, nawet jeśli nasz rozbudowany mózg jest tylko wynikiem błędnej mutacji.