nawracające infekcje
KSIĄŻKI

Nawracające infekcje – Mirosława Gałęcka

25 marca 2020

Pandemią obecnych czasów jest złe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. Kiedy on zaczyna szwankować, w naszym ciele zaczyna panować chaos. Pojawiają się różnego typu schorzenia i choroby. Początkowo występujące infekcje są sporadyczne, jednak z czasem przechodzą w stany przewlekłe. Niestety najczęściej leczymy wyłącznie ich objawy – nie skupiamy się na przyczynie i pogłębiamy swój problem.

Podstawą zdrowego organizmu jest dobrze pracujący układ immunologiczny. Na jego sprawność wpływa wiele czynników: dobra dieta, ruch, odpowiednio dobrane suplementy i zioła, długi sen, unikanie stresu oraz relaksacja. O tych wszystkich aspektach naszego zdrowia doskonale opowiada lekarka Mirosława Gałęcka w swojej książce “Nawracające infekcje. Jak wspomagać układ odpornościowy”. Dzięki niej dowiadujemy się, jakie popełniamy błędy w codziennym życiu. Oraz jak, im skutecznie przeciwdziałać. 

Mam wrażenie, że nam ludziom wydaje się, iż do wyleczenia danego schorzenia potrzebujemy czegoś “mocnego” i to najlepiej od ręki. A czasem wystarczy odpowiednia dawka snu, zwiększenie podaży spożywanych warzyw i owoców w diecie i nasz stan zdrowia się poprawia. Przede wszystkim musimy być cierpliwi. Odbudowanie flory bakteryjnej jelit trwa wg niektórych badań nawet do 4 lat. Dlatego, jak powtarza Gałęcka unikajmy antybiotyków. Przyjmujmy je tylko z zalecenia lekarza, i stosujmy skrupulatnie wg jego zaleceń. Nadmierne stosowanie antybiotykoterapii u ludzi i zwierząt hodowlanych, w niedalekiej przyszłości doprowadzi do powstania lekoopornych superbakterii.

Rozdział, który najbardziej przykuł moją uwagę dotyczy suplementów oraz superfoods. Tutaj też pokusiłam się o dokładne notatki dla własnego użytku. Poniżej znajdziecie najważniejsze z nich.

Dużym wsparciem dla układu odpornościowego jest:

  • witamina D (witamina K2MK7, magnez)
  • nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3
  • siara/colostrum
  • żelazo
  • selen
  • cynk
  • probiotyki

Jeśli chodzi o żywność, autorka poleca spożywanie:

  • cebula
  • czosnek
  • miód i propolis (miód manuka)
  • aronia
  • czarny bez
  • maliny 
  • kurkumina

Szczerze mówiąc po lekturze “Nawracające infekcje. Jak wspomagać układ odpornościowy” z zamkniętymi oczami oddałabym się w ręce pani doktor Gałęckiej. Jej holistyczne podejście do pacjenta daje niesamowite wyniki. 

Tak, już na sam koniec dodam kilka słów o sobie. Bardzo żałuję, że te kilkanaście lat temu nie miałam takiej wiedzy, jak teraz. Być może ustrzegłabym się przed zachorowaniem na tocznia i RZS. Mój organizm dawał mi dziesiątki sygnałów, które ja zbywałam. Albo inaczej – w momencie kiedy szukałam pomocy u lekarzy, ci jedynie leczyli objawy. Nikt nigdy nie powiedział mi, żeby poszukać przyczyny. Dlatego tak ważne są tego typu książki. Są drogowskazami.