KSIĄŻKI

Czego lekarz nam nie powie… „W szoku”

5 kwietnia 2018

W moje ręce trafiła świetna książka dr Rana Awdish „W szoku”. Jest to książka, która mówi o potędze słów, tych które wypowiadamy na głos, i tych, które zachowujemy dla siebie. A przede wszystkim – książka, która zdradza całą prawdę o służbie zdrowia i podejściu lekarzy do pacjentów. Powinien po nią sięgnąć każdy z nas.

(…) traumatyczne chwile niszczące nasze ciała otwierają nam również dostęp do mądrości, która w zwykłych okolicznościach pozostaje ukryta, z wyjątkiem chwil zanurzenia w całkowitej ciemności.”

Taka jest smutna prawda… na świat i siebie samych patrzymy zupełnie inaczej, kiedy pojawia się poważna choroba. Zmienia się pryzmat. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że nie ma nic cenniejszego niż zdrowie i życie. Śmierć uczy pokory.

Awdish opowiada swoją historię z punktu widzenia lekarza i pacjenta. Będąc zdana na łaskę innych lekarzy, zdaje sobie sprawę, jak ona i jej współpracownicy podchodzą do osób, którym ratują życie. Widzą tylko chorobę, a nie człowieka. Tak ich wyszkolono. Mają porzucić swoje emocje i uczucia, by działać sprawniej. Stąd bierze się mnóstwo tragedii, wśród pacjentów i lekarzy, którzy w pewnych momentach pękają i odbierają sobie życie (bo też są ludźmi).

Autorka bardzo się uzewnętrznia. Porzuca wstyd, o którym mówi i pokazuje nam swoje zewnętrzne i wewnętrzne cierpienie. W wyniku pęknięcia guza na wątrobie traci córkę i ledwo uchodzi z życiem. Przechodzi długi czas rekonwalescenci i powtórnych operacji, ratujących życie. Przez moment miałam wrażenie, że gdyby nie fakt, że sama jest lekarzem, nie wyszła by z tego cało. Lekarze dopuszczali się drobnych zaniedbań, które w skali życia i śmierci miały ogromne znaczenie. Jako pacjent odczuła na własnej skórze, jak ważne jest okazywanie empatii. 

Medycyna przez długi czas opierała się na założeniu, że lekarz wie lepiej, co jest dobre dla pacjenta, ale to podejście zaczyna się zmieniać.”

Głównymi przesłaniami książki, na które warto zwrócić uwagę, są – wartość, jaką ze sobą niesie bliskość z innym człowiekiem oraz odpowiednia komunikacja na linii lekarz-pacjent. Każdy gest skierowany do drugiego człowieka jest na wagę złota – bo może uratować czyjeś życie.